Met 15 loodsen, 6 kantoorpanden en 220 medewerkers verdeeld over chauffeurs, loods medewerkers en kantoorpersoneel is CTG een logistiek dienstverlener.
Zij richten zich met name op groupage containers (transport) en regelen de transport voor de klant vanaf de terminal tot in heel Europa met 21 eigen vrachtwagens.
Bij aankomst in de loods worden de goederen digitaal met een tablet ingeklaard.
Aantallen, afmetingen en eventuele beschadigingen worden genoteerd en foto's toegevoegd wat een papieren proces verminderd.
De afhandeling van de los- en laadorders in het Warehouse Management Systeem (WMS) via Electronic Data Interchange (EDI) of email, tot en met de losbevestiging richting de klanten is volledig afhankelijk van ICT tegenwoordig.
Goed internet en juiste wifi-punten zijn noodzakelijk voor CTG om op een juiste manier orders te verwerken. “Ik wil er niet aan denken dat we geen internet hebben, downtime kunnen we ons niet veroorloven.” zegt Michael de Jong, operationeel manager van CTG.
“Het internet en de wifi-punten zijn in samenwerking tussen B&W (red. onze elektro en beveiligingspartner) en Lucrasoft ICT Beheer opgepakt. Dat hebben we als erg prettig ervaren. Nadat we eerst nog een straalverbinding hadden, hebben we nu gelukkig glasvezel. En mocht dat uitvallen hebben we nog de fall-back naar 4G.“
Michael de Jong vertelt verder: “Ook is het internet onmisbaar voor onze email. In de logistiek is het heel gebruikelijk om veel via email te communiceren. Onze mailboxen lijken wel ontploft zo groot zijn ze, maar we moeten de emailberichten bewaren voor de douane en belastingdienst dus kunnen niet anders.”
CTG werkt er naartoe volledig papierloos te zijn. Mede daardoor is de mailserver, samen met hun CMS-systeem, hét belangrijkste archief.
“Om ervoor te zorgen dat onze mail werkbaar blijft hebben we het advies gevolgd van Lucrasoft ICT Beheer om elke e-mail ouder dan 3 maanden naar de mailstore te verplaatsen, dan blijven de operationele e-mailboxen wat kleiner. “
Om ervoor te zorgen dat CTG zo goed mogelijk kan werken verdeeld over de 15 loodsen en 6 kantoorpanden, werken zij met fysieke servers op 2 locaties. Daarnaast hebben ze een replica server waarop alles nagebootst staat. Mocht er sprake zijn van uitval, door een hack of ransomware bijvoorbeeld, dan voelt Michael zich voldoende beschermd door de inspanningen en opzet van ICT-Beheer. Met een cloud - en een lokale back-up (NAS) op 2 verschillende vestigingen zal de downtime minimaal zijn in geval van een aanval of uitval.
Daarnaast zijn er specifieke “ringen” gecreëerd zodat als het ene kantoor uitvalt, een ander kantoor toch verder kan werken. Oftewel geen ‘single point of failure’. De Jong: “Deze risicospreiding was bedacht door onze technische consultant van Lucrasoft ICT Beheer, daar hebben wij zelf de kennis niet voor.”
Zelf probeert de operationeel manager er ook alles aan te doen, om te voorkomen dat er door middel van phishing toegang wordt verkregen tot de server of ransomeware wordt geplaatst. Zo wordt elke nieuwe medewerker op het hart gedrukt emailafzenders te controleren, vreemde bijlagen niet te openen en direct de internetverbinding te verbreken, zodra er toch iets mis lijkt te gaan.
CTG heeft altijd al met een externe partij als Lucrasoft ICT Beheer gewerkt. De Jong zou niet weten waar hij zelf de juiste mensen met goede expertise vandaan moet halen of hardware moet bestellen met dezelfde garantie- en onderhoudsvoorwaarden als Lucrasoft ICT Beheer.
“Hun business is IT. We zien hen echt als een partner en hun supportmedewerkers passen goed in onze cultuur (red: direct, open, flexibel). De manier van samenwerking en communicatie is gewoon goed.” Met het supportcontract dat CTG nu heeft, is er elke 2 weken een medewerker van Lucrasoft bij CTG op de zaak. “Het liefst zou ik dat nog meer zien, want er gaat ongemerkt toch veel tijd inzitten om kleine vragen van de medewerkers te behandelen.”
Elk jaar wordt het vijfjarenplan besproken. Door CTG en Lucrasoft wordt dan samen gekeken naar de groei van CTG en de benodigde servercapaciteit. Ook wordt er onder andere besproken, welke hardware end of life is en wat het beste advies is voor de manier van werken bij CTG. "Met dit vijfjarenplan hoef je zelf niet meer na te denken over ICT, het zorgt ervoor dat alles goed blijft draaien en je op tijd advies krijgt over de nieuwste mogelijkheden.” aldus Michael de Jong.
Laat ons een gratis Quickscan uitvoeren. Zo kom je te weten waar de verbeterpunten en eventuele bedreigingen zitten.
Ben jij benieuwd wat Lucrasoft ICT Beheer voor jou kan betekenen? Neem dan nu contact op!
Wat kunnen wij voor jou betekenen?
Door jou en jouw organisatie eerst te leren kennen, kunnen we een oplossing bieden die écht bij je past. Wij hechten veel waarde aan samenwerken, dus laten we eerst een kop koffie drinken en de kennismaking starten!
Op deze website gebruiken we tools om de website te verbeteren en je een goede, gepersonaliseerde ervaring te geven. Ga je daar mee akkoord?