Het aandeel phishing e-mails steeds groter geworden. Het is simpelweg ‘efficiënter’ voor cybercriminelen om in grote hoeveelheden mails te versturen met malafide links of besmette bestanden. Onze servicedesk krijgt dagelijks vragen of een mail te vertrouwen is. Daarom hebben we alle tips en tricks gebundeld in 3 stappen!
Jij en jouw team zijn het belangrijkste spamfilter. Het kunnen herkennen van phishing is daarom erg waardevol. Wij beginnen altijd met de eerste stap: inspecteren. Hierin ga je de mail scannen op algemene zaken, zoals de afzender.
Waar ga je op letten? Allereerst kijk je naar de naam van de afzender:
Daarna kijk je naar het domein van de afzender. Dat is het stuk dat achter de ‘@’ staat. Komt deze overeen met het officiële bedrijf? Dit kun je checken door het domein te vergelijken met een eerder, betrouwbare e-mail. Een tweede manier is door via de browser de website van het bedrijf op te zoeken. Vaak staan er algemene e-mailadressen op de website en kun je gemakkelijk het domein vergelijken.
Bij phishing mail wordt vaak de naam net anders geschreven, zit er een spelfout in of wordt er gebruik gemaakt van een ‘koppelteken’. Bijvoorbeeld: @officieelbedrijf.nl is het officiële domein, terwijl cybercriminelen dan varianties gebruiken zoals:
In de stap ‘inspecteren’ zijn er nog meer punten waarop je de mail checkt. Wil je hier meer over weten en ben je benieuwd naar de tweede en derde stap waarmee jij phishing kan opsporen? Download dan hieronder onze gratis whitepaper!
Ben jij benieuwd wat Lucrasoft ICT Beheer voor jou kan betekenen? Neem dan nu contact op!
Wat kunnen wij voor jou betekenen?
Door jou en jouw organisatie eerst te leren kennen, kunnen we een oplossing bieden die écht bij je past. Wij hechten veel waarde aan samenwerken, dus laten we eerst een kop koffie drinken en de kennismaking starten!
Op deze website gebruiken we tools om de website te verbeteren en je een goede, gepersonaliseerde ervaring te geven. Ga je daar mee akkoord?